סוגי מצבות שונות לקבורה
קרדיט: עולם המצבות

המאמר הבא יתאר את סוגי המצבות ואת הצורה שלהן בבית העלמין. הסוג הראשון נקרא מצבות סנהדרין- מצבות שבקיר. מצבות אלו קיימות בבתי העלמין הגדולים הנמצאים בערים הגדולות כמו תל אביב, חולון, ראשון לציון, חיפה ובאר שבע.

מצבות אלו יכולות להיות בנויות מכל סוגי החומרים כאשר ההחלטה של המשפחה צריכה להתבסס על מאפיינים נלווים של המצבה כמו בית לנר, אגרטל ומסגרת או לבנות מצבה רגילה עם לוח בלבד. בנוסף, המשפחה תצטרך להחליט על העיטורים במצבה, סוג הכיתוב והנוסח.

הסוג השני של המצבות מתייחס לקבורת יחיד רגילה והמידות שלהן לרוב יהיו 70 סנטימטרים ברוחב על 170 סנטימטרים באורך והגובה משתנה בהתאם לבית העלמין. כל בית עלמין קובע מראש את מקסימום הגובה של המצבה המקובל בו.

מצבות בקבורת מכפלה

מצבות מסוג זה משמשות לקבורה של שני בני משפחה כאשר האופן הוויזואלי של המצבה משלבת בין שני אלמנטים: אבן אחת ארוכה יותר, עליה יהיה כתוב את שם המשפחה ושתי פלטות קצרות יותר, על האחת יהיה כתוב את שם הנפטר הראשון ועל השנייה את שם הנפטר השני. תמיד יהיה שילוב בין שני אלמנטים או אלמנט אחד אותו מפצלים לשתיים. במצבה כפולה היא באמת שתי מצבות יחיד אותן ניתן לחבר עם אבן בולטת ומרשימה. המידות שלהן לרוב יהיו 180 סנטימטרים ברוחב על 170 סנטימטרים באורך. גם כאן הגובה משתנה בהתאם לבית העלמין.

למשפחות שיש להן חלקה זוגית, ניתן גם להציב ספסל בחלקה השמורה או לתחום את החלקה עם פאנלים מאבן או להוסיף חלוקי אבן.

גם במקרה של מצבות הממוקמות אחת ליד השניה וגם במקרה של מצבות כפולות, חשוב שלא לבחור באבנים שהן כבדות מדי משום שזו תהיה מצבה שביום מן הימים נצטרך לפרק אותה.

מאילו אבנים ניתן לבנות מצבות?

  • מצבות עשויות סלע טבעי – מצבה שבה לפחות חלק אחד עשוי מאבן טבעי גולמי
  • מצבה עשויה מאבן עבה – סוג של גוש אבן
  • מצבות סטנדרטיות – שתי מסגרות ופלטה מעליה ניתן להעמיד אבן עומדת

לאחר שבוחרים את סוג המצבה, המשפחה תבחר את סוג האבן ממנה המצבה תעוצב. האבן הנפוצה לבניית מצבות ביותר היא אבן חברון שמתאימה לשלושת הקבוצות שתוארו לעיל. מדובר באבן רכה, זולה, סוג של אבן גיר מקומית.

הבעיה איתה שאחרי כמה שנים היא נוטה להתיישן ולכן היא דורשת תחזוקה. אבנן נוספת ממנה נהוג לבנות מצבות נקראות אבני סלייב אדמדמה והיא נחשבת לקשה יותר, לכן לא דורשות תחזוקה. היא נחצבת בהרי חברון גם כן.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here