עיצוב מטבחים קטנים
קרדיט pixabay

מטבח קטן הוא ללא ספק אחד החללים המאתגרים יותר בבית, בהתחשב בעובדה שהוא חלל פעיל כל כך כמעט בכל בית בישראל. אולם, ניתן בהחלט למקסם את הפוטנציאל של כל מטבח קטן עם מעט תשומת לב ודגש עם הפרטים הנכונים בחלל, ואפילו להפוך אותו למטבח מעוצב ופונקציונלי להפליא.

אז מה המטרות שלנו במטבח קטן?

א. נרצה לנצל את השטח במקסימום

ב. נרצה לשמור על עיצוב שיתאים לשאר חלקי הבית, אלא אם כן נמצא פתרונות יצירתיים (עוד מעט נסביר מתי עושים את זה ולמה)

ג. נרצה להפוך אותו לנוח, ולא צפוף או מסורבל.

טכניקות לעיצוב מטבחים קטנים  

בחירת ארונות מטבח וניצול הגובה – כלל בסיסי בעיצוב חללים קטנים באופן כללי הוא ניצול השטח לגובה ולא לעומק, מה שנכון במיוחד עבור עיצוב מטבחים קטנים. ארונות המטבח הם דרך מצוינת לתרום לעיצוב המטבח כולו ולהעניק את הטון המרכזי בחלל, ולכן אם תמיד חלמתם למשל, על מטבח כפרי – זה הזמן לנצל את הארונות לשם כך. בנוסף, מומלץ מאוד להשקיע מראש בפתרונות אחסון נוחים שלא יצריכו מכם לטפס גבוה מדי כדי לקחת דברים מלמעלה.

בחירת צבע בהיר ודומיננטי – לצבעים הבהירים יש יכולת מדהימה לתת את הרושם של רווח וגודל בחלל, בדיוק כמו שלצבעים כהים יש את היכולת להדגיש צלעות, צורות ותחימה של חלקים. לכן, במטבחים מעוצבים קטנים נרצה לבחור מראש צבע בהיר שישלוט בחלל, כשניתן לשלב מדי פעם צבעים כהים יותר במשטחי העבודה, ציפוי הקירות וכד’. אגב, חשוב מאוד ליצור הרמוניה של צבעים בהירים, שכן ללא ההרמוניה עלולה להיווצר אשליה של "עומס" וצפיפות בחלל.

אי? שולחן? או מזנון?  – הדבר תלוי בעיקר בצורה של המטבח שלכם ובמקום שבו הוא נמצא ביחס לסלון או לשאר החלקים בבית. ככלל, נצלו כל צלע ארוכה שקיימת בבית למיקום שולחן צמוד קיר (ועדיף צר) או מזנון, והשתדלו לו למקם חלקים בולטים מדי לעומק המטבח, כלומר: אם המטבח שלכם בצורת מלבן למשל, הימנעו ממיקום אי בצורת ריבוע שיזלוג לאמצע המטבח וכד’. ניתן לנצל את השטח הזה גם להוספת חללי אחסון כמובן.

להפריד בין הסלון למטבח? – האמת, שכאן קיימות שתי גישות בעולם מטבחים מעוצבים ועיצוב פנים בכלל: יש כאלה שיגידו שכדאי לכם לא לתחום את המטבח ולעצב אותו מראש באופן הרמוני עם עיצבו הסלון וע"י כך ליצור חלל אחיד ומרווח בבית כולו. השיטה השניה אומרת שדווקא כדאי לתחום את המטבח, אבל בחכמה, ע"מ להעניק אפשרויות רבות יותר לעיצוב בשני חלקי הבית. זה עניין של טען אישי כמובן, ולכן רק נציין שאם כבר בחרתם לתחום את המטבח, בחרו במחיצות שיתנו את הרושם של זרימה בין שני החללים, כמו מחיצה מזכוכית או מחיצה מעץ בהירה, והשתמשו פחות בקירות או בתחימה גסה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here