חלה הידרדרות במצבכם הבריאותי? יכול מאוד להיות שאתם זכאים לפטור ממס הכנסה
קרדיט shutterstock

המושג של "פטור ממס הכנסה", אשר פעמים רבות מתערבב בטעות עם "מס הכנסה שלילי", גורם לאנשים רבים לקשר אותו אסוציאטיבית עם משכורות נמוכות ואוכלוסיות חלשות, בעוד בפועל אין כל קשר בין פטור ממס הכנסה לבין רמת ההכנסה, ופעמים רבות אלו שהפטור עשוי להטיב איתם ביותר נמנים דוקא על אוכלוסיית מקבלי המשכורות הגבוהות. פטור ממס הכנסה הוא חלק מהזכויות המגיעות בעקבות בעיה רפואית, כגון נכות או מחלה קשה, ללא קשר לרמת הכנסתו של החולה או הנפגע אלא רק בכפוף למצבו הרפואי.

כך, גם בעלי הכנסות גבוהות הסובלים ממצבים בריאותיים המזכים בפטור על פי חוק עשויים להיות זכאים להטבה הזו – ודוקא עבורם יש לכך משמעות כספית גבוהה, שכן סכומי המס שהם משלמים הם הגבוהים ביותר. העובדה כי פטור ממס ניתן לקבל אף רטרואקטיבית הופכת הטבה זו לבעלת שווי כספי משמעותי מאוד, אולם גם במקרה זה, כמו במקרים אחרים של מימוש זכויות רפואיות, הפער בין כמות הזכאים לבין אלו הצולחים בפועל את התהליך גדול מאוד.

מהם התקנות לקבלת פטור ממס הכנסה?

החוק קובע חד-משמעית כי פטור ממס הכנסה יינתן או במקרה של 90% אחוזי נכות בחישוב משוקלל או במקרה של 100% נכות באיבר אחד. הפטור ניתן רק להכנסה הנובעת מיגיעה אישית, כלומר הכנסה מעבודה או פנסיה ולא סוגי הכנסה אחרים כמו השקעות או שכר דירה, ועד לגובה תקרת ההכנסות מסוים.

עד כאן הכל נשמע ברור, אך המצב מסתבך כאשר מבינים כי חישוב אחוזי הנכות אינו מצטבר כפי שניתן היה לצפות. מאחר וחישוב אחוזי הנכות כולל פעמים רבות שיקלול של מספר מצבים רפואיים שונים, אשר כל אחד מהם מביא לאחוז נכות מסויים, החישוב בכל פעם מתבצע על פי החלק היחסי לאחר הפחתת הנכות הקודמת. כך לדוגמא, אדם שנקבעה לו נכות בשיעור של 80% בגין מצב רפואי ראשון ולאחר מכן עוד 10% נכות בגין מצב רפואי שני אינו ייחשב כבעל נכות בשיעור של 90% כפי שניתן היה לצפות, אלא בשיעור של 82% בלבד. זאת מאחר וה-10% הנוספים שלהם זכה כתוצאה מהמצב הרפואי השני חושבו רק מתוך ה-20% שמראש הותיר לו המצב הרפואי הראשון, ולכן תורמים רק 2% נוספים לחיושב המשוקלל. אדם כזה לא יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה, מאחר ואינו עומד בשיעור המינימאלי הנדרש.

שלא במכוןן, אנו מציבים מכשולים נוספים בפני אלה הזקוקים לסיוע.
קרדיט shutterstock

הפטור ממס נוגע בעיקר (אך לא רק) להכנסות מעבודה ישירה

"המונח יגיעה אישית מתייחס להכנסה המגיעה אך ורק כתוצאה מעבודה ישירה, זו כוונת המחוקק. ואולם, אלו שאין להם שום הכנסה מיגיעה אישית ועומדים בתנאי הזכאות עדיין יוכלו לקבל פטור ממס על הכנסות אחרות עד לתקרה מסוימת", אומרים לנו המומחים של זכותי, העוסקים במימוש זכויות רפואיות, "כמו כן, הפטור יחול גם על תשלומי פנסיה עד לתקרה השנתית הקבועה בחוק – עובדה שעשויה להיות משמעותית מאוד עבור אזרחים רבים בעלי פנסיות גבוהות".

לבעלי הכנסות גבוהות העומדים בתנאי הזכאות מדובר בסכומי כסף גבוהים מאוד

בעקבות עירבוב המושגים המוטעה נוצר מצב אבסורדי בו דווקא בעלי ההכנסות הגבוהות מודעים הכי פחות לפטור זה, וכתוצאה מכך ממשים אותו בשיעורים נמוכים מאוד. יש לזכור כי מדובר בסכומי כסף גבוהים, ביחס למשכורות הגבוהות ושיעורי המס הגבוהים הנלווים אליהן. יחד עם הזכאות להחזר רטרואקטיבי של המסים ששולמו בעבר, הפטור ממס הכנסה יכול גם להגיע למאות אלפי שקלים – ואף מעל מיליון שקלים!

המשימה האמיתית היא לצלוח את הבירוקרטיה הישראלית

כאן בעצם מתחיל הסיפור האמיתי. אתם בטוחים שמצבכם הרפואי מצדיק את הפטור, הרופא שלכם אפילו ממליץ לכם לגשת ולהתחיל את התהליך והדרך נראית סלולה, אך עתה אתם ניצבים בפני מכונת הבירוקרטיה הישראלית המתישה: וועדות רפואיות, ערימות של מסמכים ואישורים שלא תמיד יש לכם מושג מאיפה להמציא אותם. מעבר לכך, חשוב להתאים את הליקויים הרפואיים לתקנות הביטוח הלאומי ולסעיפי הליקוי הרלוונטיים וזאת בדיוק המומחיות של אנשי המקצוע.

"אין מדובר ברוע או אטימות של המערכת חלילה", מוסיפים ב"זכותי", "הבעיה היא שבסופו של דבר חברי הועדות הרפואיות רואים עשרות מקרים ביום. הזמן המוקדש לכל פונה הוא קצר והעומס אינו מאפשר התעמקות מספקת". נוצר מצב בלתי נתפש, אפוא, בו האחריות לתקינות התהליך מוטלת דווקא על כתפי הנפגע עצמו, אשר נדרש ל"שמיניות באוויר" בכדי להביא לידיעת המדינה את מצבו הבריאותי, בעזרת משאבים מוגבלים.

אפשר לצלוח את התהליך ולהגיע לתוצאות טובות יותר?

בשורה התחתונה, בפני אנשים הניגשים להליך המורכב הזה עומדות כמה אפשרויות. הראשונה היא לנהל אותו בעצמם, אולם כאן הם נדרשים להרבה זמן פנוי, כוחות נפשיים וידע. למעשה, רוב התובעים שאינם נעזרים בגורמי מקצוע מתייאשים לאורך הדרך או שלא ממצים את מלוא זכויותיהם. האופציה השנייה היא להשתמש בשירותם של חברות כמו זכותי, המתמחות כאמור במימוש זכויות רפואיות. אמנם הסיוע כרוך בעלות כספית מסוימת, אולם לרוב הרווח עולה על התועלת, בהתחשב בסכומי הכסף שעשויים להתקבל כתוצאה מקבלת הפטור.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here