סקר שנערך ע"י האגודה לבריאות הציבור מלמד על הרגלי אכילה לא בריאים של ילדים – לא אוכלים ארוחת בוקר, לא אוכלים ירקות ופירות, אוכלים "ג´אנק פוד".

סקר שנערך ע"י האגודה לבריאות הציבור מלמד על הרגלי אכילה לא בריאים של ילדים – לא אוכלים ארוחת בוקר, לא אוכלים ירקות ופירות, אוכלים "ג´אנק פוד"

ילדים רבים אינם נוהגים לאכול ארוחת בוקר, כך עולה מסקר שבחן צריכת ארוחות בוקר ועשר בקרב תלמידי כיתות א´ והוצג בכינוס החברה הישראלית לרפואת ילדים בקהילה (חיפ"א) שנערך אתמול (ד´) באשקלון.

הסקר נעשה על ידי האגודה לבריאות הציבור בשירות בריאות התלמיד בהובלת צוות הדיאטניות של האגודה לבריאות הציבור והוצג על ידי ד"ר גרטה בריל.

הורים לתלמידי כתות א´ ברחבי הארץ נשאלו על הרגלי האכילה של ילדיהם. בין הממצאים הבולטים דווח כי 40% מילדי כתות א´ אינם אוכלים ארוחת בוקר כל יום, על פי ההמלצה, מתוכם 42% אינם נוהגים כלל לאכול ארוחת בוקר. ממצא מדאיג במיוחד הוא ש-76% מילדי כתות א´ אינם אוכלים כלל ירקות ופירות בארוחת הבוקר ורק כשליש מהילדים אוכלים פרי ו/או ירק כל יום בארוחת עשר. נמצא שהמזונות והמשקאות שהילדים מעדיפים בבוקר עתירים בסוכר כדוגמת עוגות ועוגיות לסוגיהם, משקאות חלב ממותקים ודגני בוקר ממותקים.

ארוחת בוקר נחשבת לארוחה החשובה ביותר במשך היום הן בילדים והן במבוגרים. בבוקר כולנו קמים לאחר צום של מספר שעות שינה. בתלמידים צעירים שעות הצום יכולות להגיע לכמחצית מהיממה. על מנת שנוכל לבצע את הפעילות השגרתית ביעילות עלינו למלא את מאגרי האנרגיה שהידלדלו במשך הלילה.

לארוחת בוקר תפקיד חשוב כחלק מאורח חיים בריא. מחקרים הוכיחו את חשיבות ארוחת הבוקר, הן מבחינת העלאת ההישגים הלימודיים והן מבחינת שמירה על משקל גוף תקין. ארוחת בוקר מזינה מפחיתה חסרים תזונתיים, המגבירים סיכון למחלות ולהיעדרות מבית הספר ומסייעת בהתפתחות וגדילה תקינים. מי שאוכל ארוחת בוקר מגוונת יאכל בדרך כלל במשך היום אוכל מזין יותר, יבחר מזונות בעלי רמת שומן נמוכה, יהיה בעל רמות נמוכות יותר של כולסטרול בדם ויצליח לשמור יותר על משקל גופו. ארוחת בוקר מגוונת ומאוזנת משפרת את תפקוד המוח ואת היכולות הקוגניטיביות הקשורות בזיכרון, פתירת בעיות ושיפור הריכוז וכן מעודדת למידה ומסייעת בשיפור ציוני המבחנים. דילוג על ארוחת בוקר קשור בהיפראקטיביות, עצבנות ובעיות התנהגות.

בימים אלו, של החופש הגדול, עלול להשתנות סדר היום בכל הקשור לאכילה ובכלל. חשוב בכל זאת לנסות ולשמור על ארוחות מסודרות. ארוחות מסודרות מסייעות לשמור על תחושה של שובע ומפחיתות אכילת ממתקים וחטיפים שאינם תורמים לבריאות ועלולים באכילה מופרזת לגרום להשמנה.

לילדים שנמצאים בקייטנות קל יותר לשמור על סדר יום הקשור בארוחות. מומלץ לאכול ארוחת בוקר קלה לפני ההגעה לקייטנה, בדיוק כמו בשגרת בית הספר וכמובן לאכול ארוחת עשר שם. בארוחת בוקר לפני היציאה לקייטנה אפשר לאכול:

  • § כריך עם גבינה או חביתה וירקות וכוס חלב
  • § יוגורט עם פירות ולחם עם חומוס או טחינה וירקות
  • § דגני בוקר לא ממותקים עם חלב

וכמובן לא לשכוח מים בכל ארוחה ובין הארוחות.

מי שנשאר בבית בחופשה יכול דווקא לנצל את הזמן להכנת ארוחות בוקר מגוונות ומושקעת יותר בלי הלחץ של הצלצול בבוקר. זו הזדמנות מצוינת לנצל את הזמן להכנה משותפת של הארוחה ולאכילת ארוחה משפחתית. אפשר להשקיע יותר בהכנת חביתות מגוונות, סלטי ירקות, חביתיות עם גבינה, גבינות מתובלות (פפריקה, שום שמיר), מוזלי (יוגורט עם פירות וגרנולה), סלט טונה, טוסט – המגוון רחב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here