איך לבחור מוהל רפואי

במדינת ישראל פועלים לא מעט מוהלים, חלקם בעלי הסמכות רלוונטיות ממשרד הבריאות והדתות, חלקם מוהלים רפואיים, חלקם רופאים במקצועיים ואילו לאחרים אין כל הסמכה. בואו לקרוא על ההסמכות השונות והקשר שלהן לבחירת המוהל.

מהי ההסמכה של המוהל?

עובדה שאולי תישמע לכם מוזרה: אין איסור בחוק הישראלי או בהלכה על ביצוע ברית המילה על ידי כל אדם מישראל. כלומר, באופן עקרוני לכל אדם יהודי ושומר מצוות מהארץ מותר לבצע את הברית. והאמת היא שישנם אנשים המבצעים את הברית מבלי שעברו כל הסמכה רלוונטית או מוכרת על ידי הרבנות או גופים אחר, ואינם פועלים תחת פיקוח.

לכן, אם ברצונכם להיות על הצד הבטוח, אחד הדברים הראשונים שחשוב לוודא הוא שמדובר במוהל מוסמך, כלומר מוהל בעל הסמכה ממשרד הבריאות וממשרד הדתות. ההסמכה הזו ניתנת למי שעבר את המסלול הרלוונטי בגופים שונים, כמו מכון ברית אליהו או ברבנות הראשית. מסלולים אלו כוללים תקופת הכשרה שבה לומדים את ההיבטים ההלכתיים והרפואיים הקשורים לברית המילה, מצטרפים למוהלים מומחים (ותיקים) המבצעים בריתות, ועומדים בהצלחה בבחינות המסכמות.

יש לציין כי גם בין מוהלים מוסמכים קיימים הבדלים. כך לדוגמא, יש המוגדרים בתור מוהלים רפואיים מפני שעברו הכשרות וקורסים נוספים בדגש על הפן הרפואי. מוהלים אלו יבצעו תמיד את ברית המילה תוך הקפדה על כללי ההיגיינה המחמירים ביותר של העולם הרפואי, בעזרת כלים חד פעמיים או מעוקרים באוטוקלאב. כמו כן, במרבית המקרים המוהל יעשה שימוש בתכשירים רפואיים מהשורה הראשונה, ממש כפי שכקיימים בחדרי הניתוח. מדובר למשל בתחבושות הנספגות מעצמן בגוף, באבקה עם חומרים לקרישת דם ובחומרים נוזליים לקרישת דם, כולם אנטי בקטריאליים ומונעים חשש לעודף לחץ או יצירת זיהום. בנוסף, מדובר בתכשירים שמזרזים את החלמת אזור הברית על ידי יצירה של שכבת הפיברין. מעבר לכך, ישנם מוהלים רפואיים היודעים לבצע בריתות גם במצבים רפואיים מורכבים.

עוד סוג של מוהלים הוא אלו שהינם רופאים בהכשרתם ובמקצועם. מדובר ברופאים לכל דבר ועניין אשר יכולים להגיע מתחומים שונים הכוללים התערבויות כירורגיות. כמו כן, הם עברו הכשרות וקורסים הקשורים להלכות הברית ועמדו בבחינות הרלוונטיות מטעם הפיקוח על המוהלים. מטבע הדברים, רופאים מביאים עימם יכולות גבוהות אפילו יותר בכל הקשור לפתרון סיבוכים ומצבים מורכבים במהלך הברית, ביכולתם לתת זריקת אלחוש (שהמוהל הרפואי מבצע לרוב באמצעות משחה), וכמובן שהם יקפידו על כל הכללים הרפואיים המקובלים.

כיצד לבחור את המוהל?

באופן כללי, כל המוהלים המוסמכים יכולים לבצע את הברית בצורה טובה ומקצועית. מבחינה רפואית, הכי בטוח זה ללכת על מוהל שהינו רופא. ואולם, במרבית המקרים העלויות יהיו בהתאם ומעבר לכך מוהל רפואי יכול לתת מענה באותה הרמה אלא אם מדובר במצב מורכב מיוחד. לאור נתונים אלו, הדברים שהכי חשוב לבדוק (אחרי ההסמכה) הם היחס האישי וההסברים המפורטים שמעניק לכם המוהל, האנושיות והסבלנות שלו, והיכולת שלו להרגיע חששות והתלבטויות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here