רבים מדי נופלים שבי ברשת של נוכלים המשווקים "רפואה" אלטרנטיבית כמזור למחלותיהם – כתבה זאת באה להזהיר מתופעה זו.

תוך כדי סקירת עיתונים ואתרים לצורך דליית חומרי גלם לכתיבת מאמרים, נתקלנו היום (ד´) ב"הארץ" בסקירה של אביה שטויר, תחת הכותרת: "כוסות רוח וצלצולים", על ספר של סימון סינג ואדזרד ארנסט שיצא לאור בתרגום לעברית תחת השם: "ריפוי או פיתוי? רפואה אלטרנטיבית במבחן". הספר יצא לאור במקור באנגלית לפני כשנה וחצי, תחת השם:

"Trick or Treatment? Alternative Medicine on Trial"

תרגום יותר מדויק יהיה: "הונאה או טיפול?". בכל אופן, הכותבת משבחת את הספר, הקובע ש"רפואה אלטרנטיבית" היא הונאה רבתי, ומסכמת: "השורה התחתונה של הספר היא שרוב שיטות הרפואה האלטרנטיבית שנסקרו אינן מועילות (ואף מזיקות)".

כותב שורות אלה – כמו כל אדם אחר הבוחן דברים בצורה רציונאלית – מודע זה מכבר שמה שקרוי "רפואה" אלטרנטיבית הוא תעשיית בלוף החולבת הון עתק משוטים המאמינים בהבלים.

שתי סיבות הביאוני להעלות את הדברים על הכתב. האחת, למרבה הצער, יש יהודים חרדים לדבר ה´ רבים מדי המאמינים בשטויות הללו, וגורמים לעצמם נזקים בריאותיים, בין אם ע"י הימנעות מנקיטת צעדים לרפואה בדוקה ובין אם בנזקים הנגרמים להם כתוצאה מחשיפת גופם לטיפול מזיק. לבד מן הנזקים הכספיים. מוזר, כיצד יש יהודים חרדים לדבר ה´, האמונים על השקפת היהדות המחנכת את האדם להשליט את השכל על הרגש, הנופלים בפח נוכלים שבדיקה רציונאלית תגלה מיד את מהותם האמיתית. התורה הרי מצווה "ונשמרתם לנפשותיכם" ותחת המצווה הזאת חייב אדם לטפל במחלותיו בצורה הגיונית ונורמאלית ולא ליפול בפח נוכלים שבשם "רפואה אלטרנטיבית" מנגנים על רגשות החולים ומשתקים את הביקורת האינטלקטואלית המחייבת כל יהודי שומר מצוות.

השנייה, מותו של חבר, חילוני אמנם, אבל אדם רציונאלי בעיקרו, תינוק שנשבה אמיתי. הלה חלה בסרטן. היה בטיפול אצל טובי הרופאים שכולם אמרו לו חד משמעית שהוא חייב לעבור ניתוח. בגלל סיבות פסיכולוגיות שביסודן היכנעות לרגשות לא רציונאליים, ביכר להאמין לרופאי אליל טבעונים, שרימו אותו בעצותיהם, שיוכלו למצוא מזור למחלתו ע"י טיפול לא קונבנציונאלי המתבסס על שיטות של "רפואה" אלטרנטיבית. הזהרתיו שיעשה כמצווה ע"י הרופאים הקונבנציונליים, אחרת הגידול שעדיין ניתן היה להסרה באמצעות ניתוח, יתפרץ באמצעות גרורות, יתפשט בגופו והוא יסיים את חייו בייסורי גוף נוראיים. להוותי, לא שמע לעצתי, והמשיך בטיפול האלטרנטיבי. ואכן, הסרטן התפשט והוא מת בגיל צעיר תוך ייסורי גוף קשים.

נקדים ונאמר, שעצם השימוש במילה "רפואה" כהגדרת סוגי הטיפול האלטרנטיבי לזה של הרפואה הקונבנציונאלית – מטעה. רפואה, היא מדע המתבסס על ניסויים קליניים כפי שמתבצעים במאה השנים האחרונות, המתווספים למסורת של טיפולים במשך כל השנים עד אז, כדי לקבוע מהו הטיפול היעיל ביותר במחלות.

תרגיל ידוע הוא, להשתמש במילה מסוימת כדי להונות את השומע כאילו מדובר במשהו אחר. כמו למשל, השימוש שעשתה התנועה הציונית במלים "ציון" ו"ישראל" לתאר תופעות כמו "ציונות" ו"מדינת ישראל" שהם לא רק ההיפך הגמור מהגדרת המקור, אלא באו לעקור את ציון וישראל מקרב העם היהודי. בדומה, ע"י השימוש במלה "רפואה" בצירוף "אלטרנטיבית" – באים לעקור מן החולה את הצורך להשתמש ברפואה האמיתית, הקונבנציונלית, ולעקר את יכולת הריפוי.

בי וילסון, כתב ביום 20.4.2008, ב"סנדיי טיימס", סקירה על הספר דלעיל, כאשר יצא לאור במקור.

להלן תרגום ציטוטים נרחבים מן המאמר:

"…האם יכולים הטיפולים האלטרנטיביים הללו לטעון לרפואה יעילה הנבחנית בסטנדרטים של ימינו, או האם אינם טובים יותר מאשר שמן נחשים של ימים קדומים?"

"סימון סינג, כתב מדעי, ואדזארד ארנסט, רופא, נטלו על עצמם את המשימה לחשוף את האמת אודות ´השיקויים, תמיסות, כדורים, מחטים, חביטה באגרופים ואנרגטיים המסתתרים מאחורי מחוזות הרפואה האלטרנטיבית´." מסקנותיהם מרשיעות. ´מרבית הצורות של רפואה אלטרנטיבית´, אומרים המחברים, ´ברובם המוחלט נותרים בלתי מוכחים או לא יעילים בעליל, וכמה טיפולים אלטרנטיביים מסכנים את החולים בגרימת נזקים´."

"ללא מורא, בצורה אינטליגנטית ובאופן רציונאלי קר, מדגימים המחברים גישה ביקורתית ללא משוא פנים. אחד לאחד, הם סוקרים את הטיפולים האלטרנטיביים הנפוצים ביותר (אקופונקטורה, הומיאופתיה, כירופרקטיקה ורפואת עשבים) ומעבירים אותם תחת בדיקה מדעית קפדנית. בכל מקרה, הם שואלים מהו הבסיס המדעי לומר שטיפול נתון ´פועל´? אקופונקטורה, הומיאופתיה וכירופרקטיקה יוצאים כולם בצורה רעה מאד מן המבחן הזה. סינג וארנסט מראים באופן משכנע שאותם טיפולים במקרה הרע מוכחים כמסוכנים – מניפולציה בצוואר באמצעות כירופרקטיקה עלולה להסתיים בפציעה או מוות – ובמקרה הטוב, הם פחות או יותר חסרי תועלת. למשל, ניסויים שנערכו בגרמניה הראו שאקופונקטורה ´אמיתית´, פועלת להקל על מיגרנות בצורה לא יותר טובה מאשר אקופונקטורה מדומה, יישום אקראי של מחטים שהוצבו בצורה לא נכונה, כ´פלסבו´ (רפואה מדומה)".

"סינג וארנסט לא מכחישים של´תרופות´ פלסבו השפעה ניכרת. אך האם כך, מה משנה אם הומיאופתיה ´פועלת´ באמת במושגים מדעיים? אני מרגיש טוב יותר למרוח משחת ארניקה (צמח מרפא – ח.ג.) על פצע (בלי לקחת בחשבון את העובדה שהחומר הפעיל במשחה זו הוא כה מהול עד שלמעשה אינו קיים), מה הנזק שנגרם? הכותבים טוענים שהדבר אינו משנה, בגלל שלוש סיבות. האחת, אם, כפי שמצביע הבסיס העובדתי, הומיאופתיה היא רק פלסבו, אזי המחיר עבורה הוא שוד בצהרי היום. הם מביאים את הדוגמא של ברווז צרפתי בודד, שבלבו וכבדו המהולים עד אין סוף השתמשו ליצור תרופות הומיאופתיות לשפעת בערך של 20 מיליון דולר. הבעיה השנייה, מונחת באתיקה של יחסי רופא-מטופל. כדי שאפקט הפלסבו יפעל, צריכים הרופאים לבטל את הידע שלהם שהומיאופתיה היא זיוף. ´למעשה, הדרך הטובה ביותר לנצל את אפקט הפלסבו היא לשקר בשפע כדי לשכנע כאילו הכדור נראה מיוחד ביותר, ע"י שימוש בהצהרות כמו תרופה זו יובאה מטימבוקטו וכד´.´ שלישית, והמדאיגה ביותר, בכך שהחולה מאמין בהומיאופתיה, הוא עלול להימנע מטיפולים קונבנציונאליים יעילים. במקרה של פצע שטחי, הדבר לא משנה. הדבר רציני הרבה יותר, כאשר מדובר באסטמה, למשל, או סרטן. המחברים מזכירים הומיאופתית מן העיר דיבון שהשתמשה בתרופות מתוצרתה לטפל במלנומה ממאירה על זרועה, ובלשונם הפשוטה, ´דנה עצמה למוות מוקדם בלתי נמנע´."

"במקרה של טיפולי עשבים, סינג וארנסט מודים שכמה מהם יעילים, כמו devil´s claw לכאב שרירים…אבל אפילו כאן הם טוענים שטיפול זה, שהיה פעם אלטרנטיבי, כאשר יעבור את הניסויים הראויים, יתקבל למגמה השלטת ויחדל להיות אלטרנטיבי. הם מביאים כדוגמא את St John´s Wort (מין עשב – ח.ג.) כטיפול בדיכאון קל, כמו גם אוסטיאופתיה (צורה עדינה יותר של כירופרקטיקה) ושמני דגים למניעת מחלת לב. עד שלא יעברו את המבחן המדעי, צריך לשווקם בלווי אזהרה: מוצר זה הוא פלסבו. למרות שכמובן כל אזהרה כזאת תפעל נגד האפקט של פלסבו".

עד כאן, ציטוטים מתוך המאמר. גם אם חולה אחד בלבד, המסתמך היום על "רפואה" אלטרנטיבית, יבין שעליו לעבור מיד לקבל טיפול של רפואה קונבנציונאלית, בעקבות קריאת הדברים – דיינו. כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא. הקב"ה רופא כל בשר. ומאחר ואנו רחוקים שנות אור מהמצב הרוחני האופטימאלי שמתאר הרמב"ן, "ומה חלק לרופאים בבית עושי רצון השם" (פירושו על התורה, ויקרא כ"ו, י"א) – עלינו לקיים את מצוות "ונשמרתם לנפשותיכם" בצורה שבא מתנהלים חוקי הטבע כפי שבראם ה´ ית´. וחוקים אלה מתנהלים בדרך הטבע, בצורה רציונאלית. עלינו להשליט את השכל על רגשותינו המופעלים בצורה מניפולטיבית ע"י מקדמי ה"רפואה" האלטרנטיבית, ובמקרה של מחלה, רח"ל, להתנהג כיהודים באופן מושכל, ולהתרפא בצורה שעברה את המבחן המדעי המקובל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here